Wywiad z twórcami aplikacji Listonic, przedstawia świetną historię od pomysłu – start up’u, który przerodził się w działający biznes.

Skąd pomysł na Listonic? Kiedy się zrodził i co było bodźcem?

Pomysł na Listonic powstał w głowach Piotra Wójcickiego, Filipa Miłoszewskiego i Kamila Janiszewskiego jeszcze podczas studiów na Politechnice Łódzkiej. Aplikacja Listonic realizuje potrzebę lepszej organizacji zakupów w hipermarkecie. Zaskakujące było, że w czasach wszechobecnych komputerów, Internetu i telefonów, listy zakupów zapisywało się na zwykłych kartkach. Listonic przenosi listy w świat technologii. Produkty zapisane na liście natychmiast widoczne są na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu. Dzięki synchronizacji w czasie rzeczywistym, każda zmiana na liście, widoczna jest od razu. Dużą oszczędność czasu daje też sortowanie produktów według kategorii. Mamy pewność, że konkretną alejkę w sklepie odwiedzimy tylko raz, ponieważ bez względu na kolejność wpisywania, jajka zawsze będą obok mleka. Co było bodźcem do stworzenia Listonica? Obserwacja cotygodniowych zmagań z zakupami: zapominanych kartek i telefonów z informacjami, że poza tym, co na liście, skończyły się też wafelki i czekolada :).

Jak to się stało, że postanowiliście rozwijać produkt międzynarodowy krótko mówiąc?

Listonic na polskim rynku dostępny jest już dwa lata. Od samego początku mieliśmy w planie wyjście poza granice naszego kraju. Była to tylko kwestia czasu. Od marca Listonic jest w chmurze obliczeniowej – Microsoft Azure, został przetłumaczony (na razie na angielski).

Czym właściwie jest Listonic?

Listonic to najwygodniejsza lista zakupów. Alternatywa wobec kartki i długopisu. Wygrywa z tradycyjną metodą sporządzania list przede wszystkim dostępnością w każdym miejscu i czasie, na każdym telefonie czy komputerze, wspomnianym wcześniej sortowaniem produktów oraz współdzieleniem list. Jedną listę zakupów może stworzyć cała rodzina, później kilka osób, jednocześnie, może ją realizować. Największym atutem Listonic jest dostępność intuicyjnej aplikacji mobilnej na wszystkie popularne telefony, od najprostszych Nokii do zaawansowanych smartphone’ów.

Czym nie jest Listonic?

Staramy się, jak najlepiej rozwijać produkt w kierunku najlepszej na świecie listy zakupów. Nie chcemy tworzyć aplikacji typu „to do”, chcemy być Waszym najlepszym zakupowym przyjacielem.

Jak bardzo w Waszym przypadku w prowadzeniu firmy najważniejsza jest chęć realizacji swoich marzeń i planów? Jakbyście przedstawili swoje priorytety, co dla Was jako zespołu Listonic jest ważne w prowadzeniu firmy?

Chęć realizacji swoich marzeń pokrywa się częściowo z prowadzeniem Listonic – stworzyliśmy świetny system, prowadzimy go i sprawia nam masę radości.

Co do priorytetów najważniejsze jest zadowolenie użytkowników i klientów. Sami używamy Listonica na różnych telefonach i wiemy, co jest dopracowane, a co wymaga naszego poświęcenia.

Zaczynaliście jako start up – z tego co się orientuję otrzymaliście w roku ubiegłym dofinansowanie – czy rzeczywiście tak było i jak pieniądze inwestorów wpłynęły na Wasz dalszy rozwój?

Listonic od początku jest spółką. W projekt zainwestował fundusz Venture Capital – BBI Seed Fund. Pieniądze z inwestycji sprawiły, że rozwój Listonica stał się szybszy. Dzięki finansowaniu firma prężnie działa i jak widać, chociażby po okazji do wywiadu, którą była informacja o stworzeniu przez nas jednej z pierwszych w Polsce aplikacji na Windows Phone, nadążamy za nowinkami w świecie mobilnym.

Gdzie i  w jaki sposób można zacząć korzystać z aplikacji Listonic? Jakie są kanały dostępu?

Najwygodniej zarejestrować się na stronie http://listonic.com, która jest centrum zarządzania domowymi zakupami. Później warto zainstalować Listonic na telefonie: przez sklep z aplikacjami albo wchodząc z telefonu na d.listonic.com

Z jakimi firmami w Polsce współpracujecie i co dzięki tej współpracy macie, co zyskujecie ?  Wiem, że są prowadziliście swego czasu akcję z jednym z operatorów telefonii komórkowej (Orange?) – czy dalej to ma miejsce?

Z Orange zrobiliśmy duży projekt – listonic.orange.pl. To jednym słowem aplikacja z designem pasującym do marki, stworzona specjalnie dla abonentów tej sieci. Współpraca z Orange to dla nas ogromna wartość wizerunkowa. Młoda innowacyjna firma z gigantem telefonicznym jako partnerem.

Świetnie układa nam się współpraca z Microsoftem. Od początku jesteśmy w programie BizPark, od niedawna Listonic jest na Microsoft Azure. Jesteśmy wewnętrznym przykładem wdrożenia MS Azure dla regionu Europy Środkowej i Wschodniej. To dla nas ważny partner technologiczny.

Samsung oraz Nokia – dwóch producentów telefonów, z którymi Listonic współpracuje przy wprowadzaniu aktualizacji w oprogramowaniu. Przywiązujemy szczególną uwagę, aby Listonic na tych telefonach działał perfekcyjnie.

Indykpol, największy w Polsce producent mięsa drobiowego. Wspólnie staraliśmy się dopracować produkt reklamowy w aplikacji. Aby z jednej strony był najskuteczniejszy, a z drugiej jak najmniej inwazyjny.

Nie mógłbym nie wspomnieć o współpracy z polską blogosferą kulinarną. Na ponad 180 blogach i serwisach z przepisami kulinarnymi dzięki przyciskowi Listonic można zamienić przepis na listę zakupów dostępną na telefonie. Relacje z blogerkami i blogerami kulinarnymi to świetne doświadczenie i dowód na to, że trzecie miejsce Polskiej blogosfery w Europie jest słuszne lub zbyt niskie:)

Jaka jest faktyczna używalność Listonic zarówno w Polsce i na świecie?

W Polsce w Listonic zarejestrowało się ponad 90 tysięcy osób. Ci którzy korzystają z niego aktywnie  w ciągu miesiąca kupują 200 000 produktów z telefonem w ręce. Nie mamy jeszcze informacji na temat używalności na rynkach zagranicznych, ale zbieramy już pierwsze, bardzo pozytywne recenzje produktu. Głównie ze względu na naprawdę świetną aplikację na Windows Phone 7.

Czy wiecie jaki jest % posiadaczy smartphone’a z Android, odpowiednio iOS, odpowiednio Symbian którzy korzystają z Listonic?

Wiemy, że kolejność jest taka: na pierwszym miejscu są Android i iPhone następnie Symbian/Java i dalej Windows Mobile.

Jakie macie plany na przyszłość? Czym w najbliższym czasie zaskoczycie?

Pracujemy nad nowym designem oraz aplikacją na Black Berry. Bardzo mocno rozwijamy przyciski Listonic na stronach kulinarnych. Już teraz wyświetlane są ponad 15 milionów razy miesięcznie. O innych pomysłach na razie nie mogę powiedzieć.

I na koniec: ciekawy start up, który ostatnio widzieliście? :) i wywarł na Was pozytywne wrażenie.

Jest ich masa, ale ostatnio jestem pod wrażeniem skuteczności operacyjnej Humanway – systemu do zarządzania procesem rekrutacji. Trzymam kciuki za dalsze sukcesy Kuby Filipowskiego i Wiktora Schmidta.

 

Internet News przedstawia: wywiad z twórcami Listonichttp://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2011/06/wywiad_z_twórcami_listonic.pnghttp://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2011/06/wywiad_z_twórcami_listonic-150x150.pngЭва KasiakWiadomości
Wywiad z twórcami aplikacji Listonic, przedstawia świetną historię od pomysłu - start up'u, który przerodził się w działający biznes. Skąd pomysł na Listonic? Kiedy się zrodził i co było bodźcem? Pomysł na Listonic powstał w głowach Piotra Wójcickiego, Filipa Miłoszewskiego i Kamila Janiszewskiego jeszcze podczas...