O tym, czym jest Findwise, o rynku wyszukiwarek i technologiach rozmawiam z Pawłem Wróblewskim przedstawicielem firmy Findwise na Polskę.

1. Czym jest Findwise?

 

Findwise jest jedną z pierwszych firm na świecie, która zajmuje się w 100% usługami w obszarze zastosowań technologii wyszukiwania.

Findwise buduje szereg kompetencji, które pomagają maksymalizować zyski z wdrażania tej rodziny technologii. I tak na pokładzie znajdują się specjaliści od UX (User eXperience), konsultanci i analitycy gotowi świadczyć swe usługi dla biznesu online lub pomagać w zarządzaniu informacją wewnątrz firm.

 

Są także specjaliści od różnych silników wyszukiwania jak Microsoft/FAST, HP/Autonomy, Google, IBM czy SolR/Lucene. Nie może przy tym zabraknąć programistów i kierowników projektów. Jednak wszystkich nas łączy pewna pasja –  różnorodne zastosowania technologii wyszukiwania.

 

W tej chwili Findwise to niespełna 80 osób zlokalizowanych w biurach skandynawskich (Szwecja, Norwegia, Dania) oraz od niedawna na wyspach brytyjskich, na bliskim wschodzie oraz w Polsce.

 

Nie jesteśmy taką tradycyjną firmą zhierarchizowaną, każdy z nas odpowiada za jakiś kawałek i w pewnym sensie jest szefem. Od każdego wymagane jest zaangażowanie i gotowość do konsultingu w swojej specjalności. I od każdego wymaga się, aby dzielić się z innymi swoją wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem. W ten sposób jesteśmy w stanie cały czas pomnażać stan naszej wiedzy i ciągle poprawiać się.

 

Naczelną zasadą firmy jest motto „sharing is caring”, co oznacza, że dzielenie się z innymi jest wyrazem dbałości o firmę oraz o wszystkich kolegów i koleżanki, którzy mogą skorzystać z indywidualnego wkładu każdego pracownika. Mamy  do dyspozycji szereg narzędzi umożliwiających nam współpracę online niezależnie od lokalizacji geograficznej.

 

2. Czy firma ma korzenie polskie? Na stronie reklamujecie się “Teraz działamy również w Polsce”

Firma Findwise powstała w Szwecji i chociaż ma w swoim składzie pracownika o polskim rodowodzie, to jednak do niedawna terenem jej działania była Skandynawia (skąd inąd zagłębie informatyczne dla technologii wyszukiwania informacji).

Natomiast polski wątek Findwise łączy się z moją osobą. Od paru ładnych lat zajmuję się tą tematyką na naszym rodzinnym podwórku, dając się nieco pochłonąć temu zajęciu. Od jakiegoś czasu piszę blog na temat technologii wyszukiwania (search.blox.pl), który ma na celu pogłębienie świadomości społecznej na temat możliwości jakie niesie technologia wyszukiwania oraz skonsolidowanie środowiska, które zajmuje się tym tematem profesjonalnie. Myślę, że w pewnym stopniu ten cel został osiągnięty.

 

Widząc osiągniecia klientów na zachodzie Europy i w Stanach Zjednoczonych, moim marzeniem było zaszczepienie na polskim gruncie tych zaawansowanych technologii i rozwiązań bazujących na technologii wyszukiwania. Swoich sił próbowałem w dużych firmach, lecz pomimo kilku sukcesów cały czas brakowało mi tej koncentracji na konkretnym zagadnieniu, często będąc zmuszonym zajmować się rzeczami nie związanymi z moją specjalnością.

 

I tak odkryłem Findwise – firmę, która od zawsze zajmowała się jedynie technologiami wyszukiwania. Szybko doszliśmy do porozumienia, że warto wyjść poza Skandynawię i otworzyć się na Europę kontynentalną, zaczynając od Polski.

 

3. Jaka jest historia powstania Findwise?

 

Firmę Findwise założyło w Goeteborgu trzech panów: Bengt Rodung, Urban Hedstrom oraz Helge Legernes. Po prostu postanowili rozpocząć firmę, która świadczyłaby usługi konsultacyjne w zakresie wyszukiwania, warto wspomnieć, że Helge pochodzi z Norwegii i był przez kilka lat  pracownikiem firmy FAST. Historia Findwise zaczęła się w roku 2005. Z początku trzej panowie sami byli konsultantami, jednak całe przedsięwzięcie na tyle szybko zaczęło się rozrastać, że niezbędne było zatrudnianie kolejnych osób. Pierwsi duzi klienci, pochodzący ze Szwecji, jak SKF, Saab, Volvo czy IKEA dali impuls dla innych, którzy poszli tym samym tropem i tak w tej chwili możemy pochwalić się już ponad 90-ma klientami.

 

4. Czy posiłkujecie się zewnętrznym finansowaniem w postaci inwestora? Skąd bierzecie budżet na rozwój?

 

Findwise od początku swojej działalności rozwija się organicznie, na początku ze środków swoich założycieli, później z kapitału własnego pozyskanego z kontraktów. Tak też pozostaje do dnia dzisiejszego. Firma jest od samego początku dochodowa i nie zaciąga pożyczek na swoje finansowanie.

Nowe ośrodki, takie jak Polska już od pierwszych miesięcy powinny przynosić zysk. Jest to strategia dość bezpieczna, z ograniczeniem ryzyka, ale z drugiej strony pozwala na przetrwanie z trudnych ekonomicznie czasach.

Zasadą działania firmy jest także, że pracownicy są współudziałowcami firmy proporcjonalnie do zakresu odpowiedzialności i stażu pracy. Pozwala to oczekiwać od pracowników zaangażowania i lojalności wynikającej z faktu, że pracują poniekąd „na swoim”.

 

5. Jakich klientów w Polsce udało Wam się przyciągnąć?

 

W tej chwili pracujemy z kilkoma potencjalnymi klientami, o których jest jeszcze za wcześnie, żeby ujawniać. Jednak już wkrótce świat się o tym dowie :)

Ogólnie pracujemy w dwóch ścieżkach. Jedna skierowana jest do zastosowań wewnątrz firm, gdzie staramy się przekonać, że łatwość  odnajdywania informacji w Internecie może być z sukcesem przeniesiona przed firewall do odnalezienia określonego maila, prezentacji, dokumentu, umowy czy faktury. W zasadzie wszystko co ma jakąś informację: tekst, obraz, dźwięk jest dla nas źródłem informacji do której należy umożliwić dostęp pracownikom z zachowaniem wszelkich zasad zabezpieczeń.

Drugą ścieżką jest biznes online, gdzie poprawiamy wyszukiwarki, żeby były jeszcze lepsze. Żeby poza zwykłą funkcjonalnością wyszukiwania były także platformą marketingową, inteligentnym sprzedawcą zwiększającym współczynnik konwersji. Przecież, jakby się nad tym odrobinę zastanowić, to wyszukiwarka jest narzędziem sprzedaży łączącym ofertę z klientem. Im lepsze to narzędzie, tym lepsze wyniki sprzedaży.

 

6. Z kim konkurujecie?

 

W tej chwili w Polsce nie mamy konkurencji w postaci jakiejś firmy zewnętrznej. Jesteśmy na tyle unikalni, że trudno o porównanie z kimkolwiek. Jednak zauważam dość groźnego rywala na rynku. Jest to przekonanie, że sprawy związane z wyszukiwaniem informacji nie są istotnie i nie potrzeba wydawać pieniędzy na zewnętrzny konsulting.

To przekonanie jest dostrzegane także przez dostawców technologii wyszukiwania, która jakby nie patrzeć nie jest jeszcze, w przeciwieństwie do krajów lepiej rozwiniętych informatycznie, powszechnie stosowana jako element zwykłej infrastruktury informatycznej przedsiębiorstw.

Dlatego współpracujemy z wieloma dostawcami technologii wyszukiwania: Microsoft, IBM, Google, Autonomy, Exalead. Wspólnie pracujemy nad określonymi klientami, żeby lepiej ich uświadomić co do możliwości technologicznych i znaleźć zastosowania zaawansowanych technologii. Zachowujemy przy tym przejrzystość i działamy stricte konsultingowo, nie zajmując się bezpośrednio sprzedażą licencji ani szczególną promocją określonego dostawcy.

 

7. Jakie spośród innych silników wyszukiwawczych, np. Lucene, FAST – uznajecie za dobre ?

 

Bardzo ciekawe pytania. Dla nas pojęcie dobre / nie dobre przybiera formę bardziej złożonej oceny przydatności w określonym rozwiązaniu. Przykładowo dla dużego klienta, który zainwestował już wiele w określoną technologię jak IBM, Oracle, Microsoft trudno uzasadnić zmianę dostawcy, bo znacznie to komplikuje całą infrastrukturę informatyczną. Poza tym zupełnie inne potrzeby są dużej korporacji a zupełnie inne portalu regionalnego.

Jedną z naszych metod działania jest także doradztwo w zakresie wyboru tej właściwej technologii w określonym zastosowaniu. Mamy tutaj do dyspozycji cały wachlarz technologii komercyjnych oraz tych otwartych. Dysponujemy także narzędziami, które pomagają nam wyrównać poziom technologiczny wyszukiwarek, dodając niektóre funkcjonalności do określonych produktów.

 

8. Jak właściwie wygląda rynek wyszukiwarek? Czy Google krótko mówiąc jest Waszą konkurencją?

 

Rynek wyszukiwarek w Polsce znacznie różni od tego, co obserwujemy za granicą. Szczególnie widoczne jest to w obszarze przedsiębiorstw, gdzie w zasadzie nie ma tych najbardziej markowych i najdroższych rozwiązań, jak FAST, Autonomy, Endeca. Tylko nieliczni zdecydowali się na zakup markowych technologii – Allegro, Agora (gazeta.pl). Findwise będzie starał się to zmienić przekonując, że czasami warto zapłacić za jakość i że cena nie zawsze musi stanowić jedynego kryterium.

Z drugiej strony poszerza się rynek rozwiązań otwartych bazujących przede wszystkim na SolR. Tutaj jednak zbyt wiele jest przykładów wdrożeń średnio udanych, wynikających z tego samego podejścia minimalizacji wszelkich kosztów. Szybka instalacja SolR, która oparta jest na domyślnych ustawieniach z mocno ograniczonym dostosowaniem do konkretnych potrzeb rzeczywiście nie zachęca do dalszej inwestycji. Często ludzie po prostu nie zdają sobie sprawy, że to wszystko może działać o niebo lepiej! Oraz że wiele innowacyjnych pomysłów biznesowych może być zrealizowanych poprzez odpowiednie wdrożenie technologii wyszukiwania.

 

Czy Google jest naszą konkurencją? W żadnym razie, a nawet więcej my potrafimy z wyszukiwania Google wycisnąć tyle, że nasze wyniki nawet dla inżynierów Google są zaskakujące. Po koniec ubiegłego roku w Madrycie inżynierowie Findwise pokazali nasze moduły właśnie pracownikom Google, co zostało dostrzeżone i nagrodzone przez tę firmę, która przecież wszystkim kojarzy się z wyszukiwaniem.

 

9. Wasze plany na obecny rok?

 

Biznes plan dla Polski zakłada kilku klientów w pierwszym roku działalności, otworzenie regularnego biura w Warszawie i rekrutacji pracowników przy wykazaniu zysku. Po pierwszych dwóch miesiącach działalności wydaje się to więcej niż realne!

 

10. Gdzie siebie widzicie za 2 lata?

 

Za dwa lata postaramy się być obecni już w kilku miastach Polski z regularnym biurem, posiadać bazę kilkunastu dużych klientów oraz sporą grupkę pracowników. Chociaż należy to uznać na plan minimum, a maksimum? Kto to wie?

W tym miejscu chciałem zaznaczyć, że poza działalnością stricte handlową  na terenie polski rozglądamy się za utalentowanymi ludźmi, którzy widzą potencjał technologii wyszukiwania i chcieliby stać się częścią naszego organizmu. Oddział polski, ze względu na znacznie niższe koszty niż w Skandynawii jest bardzo dobrym miejscem na ulokowanie centrum kompetencyjnego świadczącego usługi dla klientów za granicą.

 

Natomiast poza Polską Findwise rozpoczyna ekspansję do Wielkiej Brytanii i wkrótce czeka nas także wielki skok do USA. Oprócz tego Polska ma być przyczółkiem firmy do uderzenia na Niemcy oraz Europę Centralną i Wschodnią.

 

Życzymy powodzenia i miejmy nadzieję, że o Findwise jeszcze nie raz usłyszymy!

Wywiad z Pawłem Wróblewskim z Findwisehttp://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2012/01/findwise.pnghttp://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2012/01/findwise-150x150.pngЭва KasiakStart Up
O tym, czym jest Findwise, o rynku wyszukiwarek i technologiach rozmawiam z Pawłem Wróblewskim przedstawicielem firmy Findwise na Polskę. 1. Czym jest Findwise?   Findwise jest jedną z pierwszych firm na świecie, która zajmuje się w 100% usługami w obszarze zastosowań technologii wyszukiwania. Findwise buduje szereg kompetencji, które pomagają maksymalizować zyski z wdrażania tej...