Picadoo to nowa forma reklamy dla rynku e-commerce “zaszyta” w zdjęciach produktów. Krzysztof Czuba opowiada o historii tego start up’u.

Skąd wziął się pomysł na taki produkt?

Pomysł narodził się w naszych głowach podczas… oglądania zdjęć w sieci. Chcieliśmy doszukać się informacji o produkcie na zdjęciu. Po poszperaniu w sieci oczywiście okazało się, że w USA ktoś już zrobił usługę pozwalającą na coś takiego:) Trafiliśmy na Pixazza.com, na której później wzorowaliśmy się (konkurenci Pixazzy w Stanach wydali nam się mniej ciekawi i było o nich mniej informacji). Opracowaliśmy koncepcję, we współpracy z naszym kolegą powstał prototyp. W międzyczasie wygraliśmy „Konkurs na e-biznes” organizowany przez ECDF. W 2011, w ramach okresu „beta”, rozpoczęliśmy prowadzenie prawdziwych kampanii w sieci, m.in. Charlize-Mystery, Evegore, WybiegKary

Jak przebiegała Wasza droga do uzyskania dofinansowania z 8.1.? Czy to była droga przez mękę, jak coraz częściej ubiegający się o te pieniądze, opisują swoją historię? Jak wiele czasu to zajęło?

Nagrodą we wspomnianym konkursie była pomoc w sporządzeniu wniosku w ramach programu 8.1. Mieliśmy szczęście korzystać z doświadczeń firmy ECDF, która pomogła nam we właściwym opisaniu projektu, w jasny i zrozumiały sposób. Myślę, że większość krytycznych głosów odnośnie dofinansowań dotyczy jednak etapu rozliczania, który jest dopiero przed nami. Po zebraniu wszystkich informacji, samo napisanie wniosku zajęło nam półtora tygodnia.

Jakie macie plany podpicia rodzimego polskiego rynku?

Rynek ecommerce w Polsce jest jeszcze bardzo młody i dynamicznie się rozwija. W szczególności sektory takie jak moda czy wystrój wnętrz nie były dotychczas dobrze reprezentowane wśród sklepów internetowych. Duże sieci detaliczne, zarówno o polskie jak i zagraniczne (Zara, H&M czy Reserved, …) dopiero przygotowują się do wejścia w sprzedaż internetową w Polsce. Widzimy duży potencjał rozwoju tego rynku, który z roku na rok potwierdzają branżowe publikacje. Oczywiście nie zawężamy się do tych sektorów, jednak ze względu na atrakcyjność zdecydowaliśmy się wystartować właśnie tam.

Czy upatrujecie i robiliście analizy konkurencji? Jak kształtuje się ten rynek w Polsce, czy duża jest na nim konkurencja? A może to coś zupełnie innowacyjnego?

Oczywiście przeprowadzaliśmy analizę konkurencji. Rynek reklamy online jest bardzo konkurencyjnym rynkiem, na którym są obecni zarówno międzynarodowi, jak i Polscy “gracze”. Oferta produktów jest szeroka, jednak efektywność dostępnych form reklamowych jest słaba i systematycznie spada. Dodatkowo większość z dostępnych form reklamowych jest po prostu zbyt inwazyjna i nachalna dla odwiedzającego strony internetowe. Wyskakujące banery, okienka, automatycznie odtwarzane filmy — wszyscy dobrze to znamy z własnych doświadczeń. Picadoo to produkt, który jest przyjazny i przydatny dla odwiedzających. Wierzymy, że takie podejście przekłada się na lepszą efektywność w promocji produktów.

Jakie modele zarabiania oferujecie?

W tej chwili oferujemy model efektywnościowy CPC (cost-per-click), który z jednej strony pozwala uniknąć zbędnych kosztów dla reklamodawców. A jednocześnie pozwala zarabiać wydawcom dzięki wysokiemu wskaźnikowi CTR reklamy w Picadoo.

Kim jest Ekspert i w jaki sposób może zarabiać razem z Wami?

Eksperci to osoby interesujące się i znające na branżach, w których działamy. Udostępniamy im odpowiednie narzędzie, dzięki któremu łatwo i szybko mogą dopasować produkt do zdjęcia. Dla przykładu osoba znająca się na modzie może dopasowywać produkty na popularnych portalach modowych i otrzymywać prowizję od każdego kliknięcia, jakie wygeneruje jej dopasowanie. W tej chwili poszukujemy do współpracy ekspertów z Wrocławia.

Kto jest Waszą target grupą? Upatrujecie właścicieli blogów, portali? Może porównywarek cen (na ile to możliwe)?

Szukamy serwisów i portali, które chciałyby zwiększyć przychody z reklam, nie tracąc jednocześnie cennej powierzchni na stronie (Picadoo nie zajmuje żadnego dodatkowego miejsca). Interesują nas portale tematyczne z dużą ilością zdjęć, jak również popularne blogi. Jednym z takich blogów, z którym obecnie współpracujemy, jest znany w Polsce Charlize-mystery

Jakie macie plany na obecny rok?

Nasz główny cel to zbudowanie dużego zasięgu, który pozwoli na pokazywanie zróżnicowanej gamy produktów naszych reklamodawców. Cały czas rozwijamy też platformę i wprowadzamy dodatkowe, ciekawe dla reklamodawców funkcjonalności.

Gdzie siebie widzicie za 3 lata?

Myślę, że jest za wcześnie na pisaniu o tak długim horyzoncie. Dziś chcemy pokazać, że to ciekawa usługa dająca bardzo duże korzyści dla sklepó

Ciekawszy start up, na który ostatnio się natknąłeś?

Mobilna fotoporównywarka SaveUp

Wywiad z Krzysztofem Czubą - twórcą Picadoo http://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2011/04/picadoo_wywiad-1024x576.pnghttp://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2011/04/picadoo_wywiad-150x150.pngЭва KasiakStart Up
Picadoo to nowa forma reklamy dla rynku e-commerce 'zaszyta' w zdjęciach produktów. Krzysztof Czuba opowiada o historii tego start up'u. Skąd wziął się pomysł na taki produkt? Pomysł narodził się w naszych głowach podczas... oglądania zdjęć w sieci. Chcieliśmy doszukać się informacji o produkcie na zdjęciu. Po poszperaniu w sieci oczywiście...