Justyna Luty-Urbanek w wywiadze z Internet-News opowiada o rozwoju serwisu carpooling.pl i dotychczas osiągniętych celach.

Czym jest Carpooling?

Carpooling polega na udostępnieniu miejsca we własnym samochodzie lub korzystaniu z wolnego miejsca w samochodzie innej osoby. Dzieje się to przeważnie za opłatą (np. zwrot części kosztów paliwa, przejazdu autostradą czy postoju na parkingu), a kierowca i pasażer omawiają wcześniej szczegóły przejazdu, np. miejsce spotkania, wielkość bagażu, koszty.

 

Nie jest to idea nowa: wspólne powroty z kolegami z pracy, z koncertu czy dojazd jednym samochodem na uczelnię to także carpooling. Nowością może być natomiast publikowanie ogłoszeń o wolnych miejscach w Internecie i szukanie w ten sposób towarzyszy podróży.

 

Jaka jest historia powstania i skąd właściwie wziął się pomysł?

 

W Europie Zachodniej carpooling znany jest już od lat 70. XX wieku, inspiracją dla tej idei był tzw. kryzys paliwowy spowodowany gwałtownym wzrostem cen ropy na światowych rynkach. Początkowo kojarzeniem podróżnych zajmowały się lokalne instytucje (np. w Niemczech tzw. Mitfahrzentrale), które przyjmowały oferty przejazdów i zapytania o wolne miejsca przez telefon.

 

W Polsce w latach PRL prowadzona była kampania “podwieź sąsiada”. Jej przyczyna tkwiła jednak raczej w tym, iż na drogach nie było jeszcze wystarczającej liczby samochodów, aby każdy mógł w ten sposób wygodniej dotrzeć do celu. Dziś powodem, dla którego carpooling staje się coraz bardziej popularny, jest potrzeba ograniczenia ruchu samochodowego, aby zmniejszyć hałas i zredukować emisję zanieczyszczeń.

 

W niektórych krajach zaowocowało to nawet zmianami w organizacji ruchu drogowego. W Stanach Zjednoczonych można spotkać specjalnie wydzielone pasy dla samochodów, w których jadą co najmniej 2-3 osoby, tzw. pasy HOV (ang. High Occupancy Vehicle). W Europie Zachodniej natomiast coraz częściej wydzielane są dla nich specjalne miejsca parkingowe. Carpooling jest tam uznawany za ważny element polityki zrównoważonego transportu, a władze chętnie wspierają wszelkie inicjatywy popularyzujące „wypełnianie aut”.

 

 

Macie obecnie ponad 3,5 miliona zarejestrowanych użytkowników w całej Europie, jak dynamicznie rośnie używalność serwisu i aplikacji mobilnej? Jak rozkłada się procentowo ruch, który otrzymujecie z Internetu vs. ruch, który otrzymujecie z mobile?

 

Serwis carpooling.pl należy do grupy carpooling.com, która z powodzeniem działa w 9 europejskich krajach. Pierwsza wersja platformy powstała w 2001 roku w Niemczech. Od roku 2008 stopniowo uruchamialiśmy kolejne odsłony lokalne, które odwiedzane są dziś w sumie przez ponad 2 miliony osób miesięcznie.

 

Kilka miesięcy temu oddaliśmy do dyspozycji naszych użytkowników aplikacje na iPhone’a i smartfony z systemem Android. Do chwili obecnej odnotowaliśmy w sumie ponad 320 000 pobrań aplikacji.

 

Wersja polska platformy carpooling.com działa od marca 2010 roku. W ubiegłym roku, kiedy ceny benzyny gwałtownie rosły, odnotowaliśmy ponad 100% więcej odwiedzin niż rok wcześniej. Rośnie także liczba pobrań aplikacji mobilnych, jednak wciąż najwięcej przejazdów trafia do naszej bazy poprzez stronę internetową.

 

Jak mocno działacie w obszarze mobile? Już w 2010 wprowadziliście aplikacje na telefony komórkowe – opłaciło się? Jakie wzrosty rok do roku notowaliście?


Do dyspozycji użytkowników najpierw oddaliśmy wersję light serwisu, dzięki której można przeszukać bazę 600 000 przejazdów i dodać własną ofertę za pośrednictwem każdego telefonu z dostępem do Internetu. Przygotowanie aplikacji na iPhone’a i telefonów z systemem Android było naturalną konsekwencją rosnącej popularności smartfonów, także w Polsce.

 

Obecnie pracujemy nad nową wersją aplikacji na iPhone’a, w której zaoferujemy kilka ważnych funkcjonalności zwiększających bezpieczeństwo. Następnie przyjdzie kolej na podobne ulepszenia aplikacji na Androida.

 

Aplikacje mobilne to obszar, w który na pewno będziemy w najbliższym czasie inwestować. Chcemy bowiem umożliwić użytkownikom wygodny dostęp do ofert przejazdów nie tylko sprzed ekranu domowego lub biurowego komputera, ale także w czasie podróży. Według najnowszych badań osoby wybierające się w dłuższą trasę chcą przede wszystkim móc bardziej elastycznie zaplanować, jakimi środkami transportu dotrą do celu. Dzięki naszym aplikacjom mobilnym mogą nawet w ostatniej chwili znaleźć ofertę przejazdu i spontanicznie umówić się na carpooling.

 

 

Jak wyglądał dla Was rok 2011? Czy z perspektywy czasu udało się osiągnąć założone cele?

 

Na ubiegły rok zaplanowaliśmy oddanie do dyspozycji kierowców i pasażerów wspomnianych aplikacji, a także zaoferowanie użytkownikom funkcjonalności zwiększających bezpieczeństwo. Kilka miesięcy temu uruchomiliśmy system rezerwacji miejsc, połączony ściśle z systemem wystawiania ocen i komentarzy. Dzięki temu zarówno kierowca, jak i pasażer mogą podjąć decyzję o wspólnej podróży na podstawie opinii innych użytkowników serwisu.

 

Rok 2011 to czas gwałtownych wzrostów cen paliw, co zaowocowało wyraźnym wzrostem popularności naszej platformy we wszystkich krajach, w których działamy. Największy wzrost odwiedzin zanotowaliśmy we Francji i we Włoszech – ponad 150% w porównaniu z rokiem poprzednim. Rośnie także liczba oferowanych przejazdów. Obecnie dzięki carpooling.com do celu dociera około milion osób miesięcznie.

 

 

W carpooling.com zmienił się Dyrektor Zarządzający – w jakim kierunku polski oddział firmy będzie się rozwijał pod zarządami nowego dyrektora?

Markus Barnikel wnosi do naszej firmy lata praktyki w ekspansji na nowe rynki, nieocenione jest również jego doświadczenie związane z branżą motoryzacyjną. Według nowego dyrektora zarządzającego, podobnie jak media społecznościowe zmieniły to, jak się komunikujemy, tak carpooling zmieni sposób, w jaki podróżujemy – taką wizję chcemy realizować także w Polsce, która jest dla nas jednym z ważniejszych rynków w Europie.

Polska to świeży, nowy rynek, który wciąż się rozwija. Dlatego w roku 2012 będziemy przede wszystkim nadal promować samą ideę umawiania się na wspólne przejazdy – także poprzez zamieszczenie ogłoszenia na tablicy w biurowcu, lokalnym forum czy tradycyjnym serwisie ogłoszeniowym. Według najnowszych badań podróżni zwracają obecnie mniejszą uwagę na to, jakim środkiem transportu podróżują, ważniejsze jest, by szybko, niedrogo i w miarę możliwości ekologicznie dotrzeć do celu. Chcemy podpowiedzieć Polakom, że obok podróżowania samolotami, pociągami czy autobusami istnieje także alternatywa w postaci umawianych przejazdów – często tańsza i wygodniejsza.

 

Jedną z Waszych misji jest pomoc – dzięki carpoolingowi – w redukcji emisji dwutlenku węgla. Czy tą misję przez ostatnie lata udało się zrealizować? Czy macie dane, które to potwierdzają? Jak podchodzicie generalnie do tego tematu, czy to może bardziej sprawienie, aby Wasza firma była postrzegana jako odpowiedzialna i taka, która wie czy jest CSR?


Poprzez dzielenie z innymi wolnych miejsc w samochodzie, ludzie nie tylko oszczędzają pieniądze, ale i dbają o środowisko. Carpooling przyczynia się do redukcji dwutlenku węgla w atmosferze, ponieważ potencjał auta zostaje efektywniej wykorzystany, gdy zajęte są w nim wszystkie siedzenia.

 

Wiedzą o tym nasi pracownicy, regularnie oferujący miejsca we własnych samochodach lub podróżujący w roli pasażerów z użytkownikami Carpooling.

 

Największy udział w ochronie środowiska mają jednak kierowcy i pasażerowie korzystający z serwisu. Według gromadzonych przez 10 lat danych użytkownicy wszystkich lokalnych odsłon naszej platformy przyczynili się do redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery aż o 630 tysięcy ton.

 

Wspieramy także firmy, które chcą być postrzegane jako społecznie odpowiedzialne i szukają rozwiązań pozwalających w sposób zorganizowany ograniczyć szkodliwość działalności dla środowiska. Niedawno uruchomiliśmy platformę carpoolingową przygotowaną na specjalne zamówienie koncernu energetycznego E.ON zatrudniającego w Niemczech kilkadziesiąt tysięcy osób, które teraz jeszcze łatwiej mogą umówić się na wspólne dojazdy do pracy czy znaleźć ofertę transportu na weekend. Obecnie trwają rozmowy z kolejnymi firmami zainteresowanymi podobnym rozwiązaniem.

 

 

Ile osób obecnie pracuje w polskim oddziale? Czy macie plany rozwojowe związane z zatrudnieniem dodatkowych osób?

 

Zespół carpooling.com liczy ponad 30 osób. Są to programiści, graficy, testerzy, specjaliści ds. PR czy social media. Poza tym przy każdej z odsłon pracują co najmniej 2 osoby, dla których język odsłony lokalnej jest językiem ojczystym. W najbliższym czasie planujemy powiększenie zespołu – najnowsze oferty pracy dostępne są już na stronie carpooling.pl.

 

Jakie macie założenia i cele do realizacji w obecnym roku?

 

Misją carpooling.pl jest popularyzacja wspólnych przejazdów samochodem jako niezawodnej i wygodnej formy podróżowania, łatwo dostępnej za pośrednictwem komputera, telefonu komórkowego czy serwisów społecznościowych. W tym roku chcemy przede wszystkim oddać do dyspozycji naszych użytkowników kolejne wersje aplikacji mobilnych oraz dopracować system rezerwacji miejsc i wystawiania ocen. Opracowujemy także nowe opcje, które zwiększą poczucie bezpieczeństwa przed i w czasie podróży.

 

 

Jak widzicie firmę za 2 lata? W jakim miejscu będzie się ona według Waszych planów i założeń znajdowała?

 

Już teraz jesteśmy największą tego typu platformą w Europie i w ciągu najbliższych dwóch lat chcemy umacniać swoją pozycję oraz oferować naszym użytkownikom coraz to nowe opcje pozwalające na tańsze podróżowanie. Już teraz współpracujemy z kilkoma znaczącymi partnerami, takimi jak Deutsche Bahn czy Berlin Linien Bus, dzięki czemu na carpooling.pl można znaleźć promocyjne oferty przejazdów pociągiem czy autobusem np. z Warszawy do Berlina. Współpracujemy też z Eurolines, największą w Europie organizacją zrzeszającą przewoźników, a także z siecią wypożyczalni samochodów Avis. W chwili obecnej toczą się rozmowy z kilkoma kolejnymi partnerami. Chcemy wypełniać nie tylko auta, ale także pociągi i autobusy – i w ten sposób zaoferować naszym użytkownikom możliwość zaplanowania podróży różnymi środkami transportu w najdalsze zakątki Europy.

 

 

 

 

Wywiad z Justyną Luty-Urbanek Senior Product Managerem carpooling.plhttp://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2012/02/carpooling.pnghttp://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2012/02/carpooling-150x150.pngЭва KasiakWiadomości
Justyna Luty-Urbanek w wywiadze z Internet-News opowiada o rozwoju serwisu carpooling.pl i dotychczas osiągniętych celach. Czym jest Carpooling? Carpooling polega na udostępnieniu miejsca we własnym samochodzie lub korzystaniu z wolnego miejsca w samochodzie innej osoby. Dzieje się to przeważnie za opłatą (np. zwrot części kosztów paliwa, przejazdu autostradą czy...