Wyszukiwarka internetowa Blekko


Nowa wyszukiwarka internetowa Blekko zamierza odebrać rynek Google. Czy ma na to szanse?

Blekko, za którą stoją amerykańscy inżynierowie, to ponoć rewolucyjna wyszukiwarka, która w swoich materiałach reklamowych posługuje się hasłem “slash the web”.


Po jej uruchomieniu pojawiły się opinie, że to kolejna wyszukiwarka, która od momentu powstania skazana jest na porażkę. Nie dlatego, że jest wyszukiwarką, tylko dlatego, że jej głównym konkurentem jest Google, który na całym praktycznie świecie zdominiował rynki wyszukiwawcze. Choć są kraje, w których Google ma np. 50% udziałów w rynku – patrz Czechy, to przykładów, gdzie udziały te sięgają nawet 95% nie brakuje.


Zatem czym Blekko chce przekonać użytkowników Google?


Obok hasła marketingowego slash the web, Blekko opiera mechanizmy działania o tzw. slashtagi. Slashtag to nic więcej, jak tag wpisany po ukośniku, np. /blogs albo /date. W pełnym zapytaniu do wyszukiwarki Blekko może to wyglądać tak, że w pierwszej kolejności wpisujemy poszukiwaną frazę lub ciąg znaków, a następnie dodajemy właśnie slash (ukośnik) i doszczegóławiające słowo. Dla przykładu jeśli szukamy informacji o Android wyłącznie na blogach internetowych, możemy wpisać android/blogs. Dzięki temu wyszukiwarka filtruje wyłącznie informacje o Androidzie dostępne na blogach.


To użytkownik definiuje wymagania, do tego, aby wyszukiwać. Dzięki konkretnemu zawężeniu, po slash’u, otrzymywane wyniki są wyłącznie tymi oczekiwanymi. Nie wymaga to wykonywania kolejnych kroków, po prostu należy wpisać precyzyjnie swoje zapytanie wykorzystując do tego celu slashtag.


Blekko także pomaga uniknąć spam’u, czyli masie niepotrzebnych, przypadkowo wyświetlanych wyników, które być może są dobrze zoptymalizowane, ale jednak mają niewiele wspólnego z zapytaniem użytkownika.


Zatem istotna różnica pomiędzy Blekko a Google jest taka, że Google jest w pełni automatycznym mechanizmem posiadającym konkretną logikę, która często ma niewiele wspólnego z precyzyjnością odpowiedzi. Blekko to mechanizm, który w pełni funkcjonuje w oparciu o ludzkie zachowania i zapytania, posiada tzw. human touch :)


Te podejście wydaje się być jednak nieco staroświeckie, tym bardziej, że przez lata zarówno Google, jak i Bing (Microsoft) wypracowały algorytmy, pomagające odnaleźć strony i dać wyniki spośród miliardów witryn w całej sieci.


Twórcy Blekko pracowali nad wyszukiwarką przez ostatnie 3 lata, fundusze w wysokości 24M $ pozyskali od tzw. aniołów biznesu, którzy wcześniej inwestowali między innymi w pierwszą przeglądarkę internetową czy serwisy takie, jak Foursquare i Twitter.

torrent ebook bitmovie.org more info

torrent ebook bitmovie.org more info

Skomentuj