Polski oddział IAB ostatnio wypracował nowe zalecenia reklam typu display, które powinny być od dziś stosowane przez firmy internetowe.

Oczywiście kwestia czy będą stosowane pozostaje otwarta, bowiem IAB dało poniekąd “wolną rękę” wydawcom internetowym – co według mnie może przynieść lub nie oczekiwane efekty.


W całej histori chodzi głównie o użytkowników, którzy “zmęczeni” już byli zbyt nachalnymi reklamami – to jedno. A drugie, że wydawcy w taki sposób tworzyli reklamy, iż rzeczywiście trudno było użytkownikowi zrezygnować świadomie z ich oglądania. I tak frustracja ludzi korzystających z sieci rosła, a co za tym idzie budżety sprzedażowe i efektywność kampanii prowadzonych przez wydawców również. Pojawiło się jednak elementarne pytanie: na ile i kiedy cierpliwość statystycznego Polaka, korzystającego z sieci skończy się.


Czasy te nastały, a IAB jako biuro “kreujące” rynek on line w Polsce, wkroczyło do akcji! Wspólnie z roboczą grupą o nazwie „Brand advertising online” udało się stworzyć nowe wytyczne.


W skład grupy “Brand Advertising online” wchodzą firmy takie, jak: Ad.Net S.A. Agora S.A, ARBOnetwork, Grupa Onet.pl, Grupa o2 Sp. z o.o., IDM.net, INTERIA.PL, Mindshare Polska, Nasza klasa Sp. z o.o,O2.pl, Wirtualna Polska S.A. Konsultacje dokumentu objęły również domy mediowe i agencje kreatywne.


Zalecenia IAB dotyczące reklam możesz pobrać tutaj


Najpoważniejsze zmiany wprowadzone w zaleceniach to:

  • możliwość włączenia/wyłączenia przez użytkownika dźwięku reklamy – to był temat największej zmiany – do tej pory bardzo często internauta po wejściu na stronę nagle słyszał “jakiś dźwięk” – okazywało się, że włącza się on automatycznie. Jeśli np. miałam otworzonych kilka zakładek przeglądarki jednocześnie i jeśli znajdowałam się na kilku serwisach jednocześnie posiadających tego typu reklamę z automatycznie włączanym dźwiękiem – faktycznie mogłam mieć wrażenie, co najmniej kakofonii korzystając z internetu – osobiście uważam, że to bardzo dobre posunięcie
  • kolejna zmiana dotyczy zmiany wagi kreacji reklam i zwiększenia jej do 40kB
  • reklamy typu expand – będą teraz rozwijały się wyłącznie po ingerencji użytkownika – do tej pory zaobserwowałam, że niektóre z nich często automatycznie się rozwijały, ale były również takie, które wymagały najechania kursorem myszki na reklamę
  • co ciekawe długość trwania Video ma się zmienić, właściwie zmniejszyć do 30 sekund – wiemy, że są na rynku wydawcy stosujący od dawna ta regułę


Większość wydawców bardzo pozytywnie wypowiada się o sprawie wprowadzenia tych standardów, mówiąc, że po pierwsze mają własne restrykcyjne reguły/wytycze do formatów reklam, jak również, że już od dłuższego czasu ich własna oferta reklamowa była tworzona w oparciu o to, co teraz udało się wypracować wspólnie z IAB Polska.

A zatem użytkownicy polskiej sieci pozostaje tylko się cieszyć! :)

http://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2010/09/iab_logo.jpghttp://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2010/09/iab_logo-150x150.jpgЭва KasiakWiadomościinternet
Polski oddział IAB ostatnio wypracował nowe zalecenia reklam typu display, które powinny być od dziś stosowane przez firmy internetowe. Oczywiście kwestia czy będą stosowane pozostaje otwarta, bowiem IAB dało poniekąd 'wolną rękę' wydawcom internetowym - co według mnie może przynieść lub nie oczekiwane efekty. W całej histori chodzi głównie...