Wspólnie z Redcart.pl rozpoczynamy cykl publikacji dotyczących szeroko pojętego marketingu internetowego – dziś jak promować sklep internetowy?

W pierwszym tekście z cyklu przyjrzymy się podstawom z zakresu promocji w internecie, rozpoczynając od promocji z wykorzystaniem tzw. działań organicznych czyli optymalizacji witryny www pod wyszukiwarki internetowe, głównie wyszukiwarkę Google.

W erze XXI mamy do czynienia z większym, niż kiedykolwiek przepływem informacji, głównie wywołanym rozwojem technologii informacyjnych, platform i narzędzi do komunikacji i przekazywania informacji. Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego na pewno ciągle zastanawiasz się jak skutecznie dotrzeć do swojego potencjalnego odbiorcy i “dać się znaleźć” w natłoku informacji generowanych w sieci każdego dnia. Aby usystematyzować tą wiedzę przygotowałam dla Ciebie analizę podstawowych kanałów komunikacji z klientami, a także sposobów działania. Warto pamiętać, że część z nich jest płatna, a część zasadniczo bezpłatna – choć generuje koszty związane z zasobami niezbędnymi do przygotowania działań. Drugi istotny czynnik w podejmowaniu decyzji o tym, który z kanałów wykorzystać to czas i efektywność. Będę o nich również pisała w kolejnych publikacjach. Jeśli zależy Ci na długofalowych, trwałych i jakościowych rezultatach, działaniem podstawowym w przygotowaniu promocji sklepu jest SEO – czyli Search Engine Optimization. Jeśli dopiszę hasło Google – wtedy wszystko staje się jasne.

Sklepy internetowe mają tę przewagę, że mogą stworzyć wiele kategorii produktowych. Dzięki czemu mogą tworzyć drzewo kategorii/podkategorii/produktów, czyli konstruować wiele kombinacji (podstron/linków) do stworzenia treści dla wyszukiwarki Google.

Wyszukiwarka Google mimo, iż względnie często zmienia algorytm wyszukiwania, posiada pewne podstawy, na które zawsze należy zwracać uwagę planując pozycjonowanie sklepu internetowego i jego produktów.

Podstawa 1

Analiza potencjału słów kluczowych – pomyśl jak opisałbyś swój sklep i jego zawartość? np. sklep z torebkami – najlepiej zawęź profil i opis, np. sklep z torebkami skórzanymi. Dodatkowo stwórz listę innych słów kluczowych, które opisują profil i zawartość Twojego sklepu internetowego

Podstawa 2

Przeprowadź analizę potencjału słów kluczowych – Google dysponuje darmowym narzędziem, które daje możliwość przeprowadzenia takiej analizy. W ramach analizy zwróć uwagę szczególnie na liczbę zapytań o dane słowo kluczowe, a także konkurencję. Im większa konkurencja + im większa liczba zapytań o słowo – tym trudniej będzie się na nie pozycjonować w Google.

Podstawa 3

Zdefiniuj finalną listę słów kluczowych do działań SEO – w praktyce oznacza to, że wielu użytkowników pyta w wyszukiwarce Google o to słowo i wiele witryn walczy o to, aby dać się znaleźć po wpisaniu przez użytkownika tego właśnie słowa. Ciekawą strategią w tym przypadku może być pozycjonowanie na słowa kluczowe, które mają mniejszą liczbę zapytań i średnią lub niską konkurencję. Fakt może oznaczać to, że zostanie z tych słów wygenerowany mniejszy ruch do witryny, ale z drugiej strony zwiększasz w ten sposób szanse na to, aby szybko zająć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google na takie słowa kluczowe.

Podstawa 4

Zadbaj o Long tail – czyli długi ogon Twojego sklepu internetowego – w planowaniu działań SEO nie zapominaj o tzw. long tail’u – to lista słów kluczowych, które składają się z kilku fraz, np. czarna skórzana torebka na ramię albo botki brązowe niski obcas z nubuku. Choć takie składnie mają zazwyczaj jednostkowo małą liczbę wyszukiwań (jest niewielu użytkowników, którzy pytają w taki sposób wyszukiwarkę Google), gdy zsumowane zaczynają generować pokaźną liczbę wejść na stronę. To dodatkowa taktyka, która pozwala na zajmowanie wysokich pozycji w wynikach organicznych Google. Może się okazać, że jeśli masz wiele fraz long tail i korzystasz z nich aktywnie do pozycjonowania sklepu internetowego, przynoszą one (długofalowo) pokaźny ruch na stronie Twojego sklepu, a co za tym idzie przekładają się na sprzedaż (oczywiście przy zachowaniu innych dobrych praktyk dotyczących treści na stronie docelowej oraz tzw. call to action).

Podstawa 5

Monitoring/Analiza/Usprawnienia – Google oferuje całkiem dobre narzędzia do monitorowania witryn www i sklepów internetowych, a także analizy tego, co się na nich dzieje. Dwa podstawowe narzędzia, które pomogą w weryfikacji działań SEO, a także mierzeniu ich efektów to Google Webmaster Tool i Google Analytics. Pierwsze służy do tego, aby zgłosić mapę witryny (wraz ze strukturą i i zawartością witryny), w tym narzędziu możemy także sprawdzać, jak Google weryfikuje i indeksuje witrynę www lub sklep. W Google Analytics z kolei możemy sprawdzać używalność (ruch) na stronie, czas jaki użytkownicy spędzają na stronie, źródła ruchu (czyli skąd przychodzą czy z działań organicznych, czy płatnych), a także chociażby współczynnik odrzuceń strony czyli sytuację, w której użytkownik wchodzi na stronę i np. szybko z niej wychodzi, ponieważ nie mógł znaleźć tego, czego szukał.

W kolejnych publikacjach przeanalizujemy działania płatne związane z promocją sklepu internetowego oraz media społecznościowe (social media).

Promocja sklepu internetowego - na jakie obszary zwrócić uwagę?http://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2015/03/internet_news_promocja_sklepu_internetowego.jpghttp://internet-news.com.pl/wp-content/uploads/2015/03/internet_news_promocja_sklepu_internetowego-150x150.jpgЭва KasiakBiznes w internecie
Wspólnie z Redcart.pl rozpoczynamy cykl publikacji dotyczących szeroko pojętego marketingu internetowego - dziś jak promować sklep internetowy? W pierwszym tekście z cyklu przyjrzymy się podstawom z zakresu promocji w internecie, rozpoczynając od promocji z wykorzystaniem tzw. działań organicznych czyli optymalizacji witryny www pod wyszukiwarki internetowe, głównie wyszukiwarkę Google. W erze XXI...